International Business College

Bij het International Business College in Groningen en Heerenveen speelden we het spel 'Ondernemen voor Beginners' met klassen van 4 HAVO. De leerlingen van deze klassen mogen elke donderdag werken aan hun eigen bedrijf. De workshop startte met een presentatie over ondernemerschap. Ik liet eerst een film zien over het bedrijf Hypex Electronics, www.hypexpro.com. Dit bedrijf is 'drie hoog achter' begonnen en omvat nu meerdere bedrijven en vestigingen wereldwijd. Daarna speelden de leerlingen het spel 'Ondernemen voor Beginners', waar ze veel van leerden en wat van tijd tot tijd hilarisch was; leren en spelen gingen hand-in-hand.

Excellente studenten van studentenvereniging Socrates

De leiders van de toekomst hebben de spellen gespeeld om elkaar beter te leren kennen. Zij vonden het concept van de spellen zeer interessant. Door het spelen van de spellen ontstond een grote bewustwording bij de spelers.

Faculteitsbestuurders Rijksuniversiteit Groningen

De faculteitsbestuurders van de RUG speelden het spel 'Inspirerend Leiderschap'. Hiervoor werd niet het bordspel ingezet; het spel werd plenair gespeeld, waarbij bestuurders uit de hele zaal meededen. Het tweede jaar werd het spel deels in het Engels gespeeld.

Directeuren van de Noorderpoortcolleges

De directeuren van de ROC Noorderpoortcolleges in de provincie Groningen hebben het spel 'Ondernemendheid van de school' gespeeld. Er vond veel kruisbestuiving plaats; oplossingen van vraagstukken en methodes om bepaalde zaken aan te pakken werden uitgewisseld.


Studenten Organisatie Groningen

Tijdens het studentencongres in Groningen met als thema 'Hoe profileer jij jezelf' heb ik met de deelnemers het netwerkspel gespeeld. Vooral de praktische voorbeelden van netwerken die ik als aanvulling noemde werden gewaardeerd. "Bedankt nog voor je workshop! We vonden het allemaal erg leuk!", aldus de enthousiaste organisatrice.

 

Studievereniging Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde

Tijdens het symposium van de studievereniging Odiom hebben we het Interessante Vragen Spel gespeeld op basis van maatwerk. Het onderwerp van dit symposium was 'Puberteit'. Enkele vragen uit dit spel waren: "Welk effect zou jouw werk moeten hebben op het leven van een puber?" en "Welke eigenschappen of vaardigheden bewonder jij bij mensen die omgaan met pubers?"

 

Haagse Hogeschool

Bij de Minor Ondernemerschap van de Haagse Hogeschool werd het Interessante Vragen Spel ingezet met de maatwerkspellen 'Eerst denken dan doen' en 'Leren door doen'. De vragen zetten de studenten aan het denken en dat is de opzet van de workshop. De workshopgever meldde: "Kortom, een succes, klant tevreden, studenten tevreden en ik tevreden."

 

Hanzehogeschool Groningen/Assen

Af en toe geef ik een college in het Engels aan studenten van de studierichting Sensor Technology. In dit college worden de marketingbegrippen DESTEP en ABCD-analyse uitgelegd, door middel van storytelling. Het college wordt afgesloten met het spelen van het Interessante Vragen Spel, waarin ook de vragen over DESTEP en ABCE-analyse zijn opgenomen. Maatwerk dus.

 

CSG Augustinus Groningen

 

Er was wel verschil tussen de twee groepen. De eerste groep was luidruchtig; ze moesten eerst nog naar de wc; ze gedroegen zich nonchalant, stoer, relaxed en vooral niet te gretig ;). Jas om de schouders en mondkapje onder de kin. Het product dat de eerste groep wilde gaan verkopen was een telefoonhoesje met de afbeelding van een mondkapje erop. De tweede groep was serieuzer en had geen product maar een dienst bedacht. Ze gingen een nieuw kapsel op de markt brengen. Beide groepen hebben 13 vragen beantwoord over hun product of dienst tijden de online workshop met het Marketing- en Ondernemerschapsspel. Dat is nog eens een andere invulling van een economie les voor Havo 4!

 

Unipartners

De studentconsultants van Unipartners meldden na het spelen van het Interessante Vragen Spel: "Bij een training moet je doen wat de trainer zegt. Vaak moet je dan aan het eind een presentatie geven moet je hard werken om het goed te doen. Ik leer dan niet echt wat ik zou willen leren. Het mooie aan het Interessante Vragen Spel is dat er ook ruimte is om uit te weiden naar datgene wat voor jou van belang is. Er is ruimte om te leren wat ik wil leren. Dat is heel waardevol aan deze methode."

 

Bestuur grote studentenvereniging

"Interessante training", schreef een deelneemster op het feedbackkaartje. "Deze training waarbij gebruik gemaakt wordt van het Feedbackspel doorbreekt het taboe op het geven van feedback en laat zien dat het iets moois is, wat een individu verder kan helpen." Het ontvangen van feedback kan heel waardevol, helpend en positief zijn. Dat liet een andere deelnemer heel goed zien, die in een werksituatie met een open houding almaar zat te wachten op feedback van zijn collega. De collega op haar beurt zat steeds te aarzelen en had lichte angst om de feedback te geven. De deelnemer meldde dat hij haar feedback graag wilde horen, en dat hij de feedback ging delen met zijn naasten om te vragen of ze er hetzelfde over dachten. De groep die deze training volgde bedacht zelf een constructieve manier waarop ze elkaar van tijd tot tijd feedback gaan geven. En als er iemand bij hun bureau staat die te lange verhalen afsteekt, gaan ze het 'empathisch samenvatten', zodat ze snel door kunnen met hun werk.

 

Hanzehogeschool Groningen

"Je stelde precies de vragen waar deze studenten totaal niet over nadenken", zei de docent van de studenten die het Ondernemersspel speelden. "Ze denken (nog) helemaal niet in de trant van 'wat de klant wil'. Het is mooi om op deze manier ondernemerschap binnen opleidingen te brengen."

ELTE University Budapest

De faculteit Neerlandistiek van de ELTE Universiteit in Budapest had de studenten van drie jaargangen samengevoegd voor een workshop met het Interessante Vragen Spel. Het spel werd gespeeld in het Nederlands, dus de studenten konden goed hun Nederlandse spreekvaardigheid oefenen. Ze moesten de Nederlandse vragen lezen, een antwoord formuleren in het Nederlands en ze gingen onderling gesprekken aan in het Nederlands over het onderwerp waarop ze het spel speelden. We hadden de diverse groepjes zelf laten kiezen op welk onderwerp ze het spel speelden, dus toen de 'eye openers' werden uitgevraagd aan het eind van de workshop, kwamen er diverse verbeterpunten of gedragsaanpassingen naar voren. Al met al een zeer geslaagde workshop voor zowel de studenten als de docenten. 

 


In het Dagblad van het Noorden van woensdag 26 augustus 2015 stond een artikel, waarin beschreven wordt hoe een bijeenkomst met het Interessante Vragen Spel® ervaren wordt:

Download
DvhN, artikel Interessante Vragen Spel.p
Adobe Acrobat document 187.3 KB